JAK SI VYBRAT KARAVAN PRO ZIMNÍ KEMPOVÁNÍ

 

JE TO UŽ ÚPLNĚ BĚŽNOU VĚCÍ

Před dávnými časy se obytná auta a přívěsy ukládaly k zimnímu spánku. Podobně jako medvědi spaly až do jara. Až když sluníčko rozpustilo sníh, vylézaly ze svých pelíšku a začínaly zase jezdit po světě…

Jenže tahle pohádka už nějaký ten pátek neplatí. Zimní kempování je už úplně běžnou věcí. Na západ a jih od pohraničních hvozdů karavanisté na kouzlo cestování ke sjezdovkám či běžeckým tratím dávno přišli a nabídek, kde zakempovat s lyžemi na palubě je přehršel. I v Česku se taková místa začínají postupně objevovat. Co si pohlídat při výběru obytného vozu, se kterým plánujeme kempovat v teplotách pod bodem mrazu? Tohle je stručný manuál pro začátečníky.

1) Klíčové slovní spojení: "Winter Paket"

Zájmu o kempování v zimě si nevšimli jen majitelé kempů, lyžařských areálů či parkovišť v zimních střediscích, ale také výrobci obytných automobilů. Dnes je obvyklé, že pro takto naladěné zákazníky jsou schopni vyrobit domov na kolech připravený přímo z továrny na nástrahy zimy. Doplňková výbava se skrývá pod anglickým označením Winter Paket.

"Winter paket je u každé značky trochu jiný, ale obecně se pod tímto termínem skrývá izolace a ohřev nádrže na šedou vodu, izolace vstupu do vozu, doplňkové topení Truma Combi E, který umí fungovat i na elektrický provoz, případně vnější izolační obal kabiny," vysvětluje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava.

Pro vysvětlenou: odpadní nádrž bývá k zamrzání obzvlášť náchylná, protože většinou se upevňuje ze spodu na podvozek vozidla.

2) Proč je dobrá dvojitá podlaha?

Tradičním neduhem obytných aut bývá zima od podlahy. Důvod je jednoduchý. Obytňáky bývají většinou vytápěné teplovzdušným topením. Horký vzduch rozvádí po interiéru soustava hadic. I když konstruktéři umisťují výduchy co nejblíže k podlaze, tak fyzika je neúprosná: teplý vzduch stoupá vzhůru. Tuhle bolístku designeři obytňáků znají a dokáží ji vyřešit pomocí dvojité podlahy. Pokud bychom použili přirovnání s klasickým domem, tak obytná část se nachází v "1. patře". Pod ním jsou technické prostory, kam výrobci obytných aut umisťují nádrže na vodu a její rozvody. Výhodou dvojitých podlah je jednak vyšší teplotní komfort na palubě, tak i rozšíření úložných prostor v "suterénu" obytňáku. Třeba právě na lyžařské vybavení.

3) Skandinávské řešení: TEPLOVODNÍ VYTÁPĚNÍ ALDE

Jestli je teplovzdušné vytápění zavedený standard ve středoevropském karavaningu, tak teplovodní vytápění představuje skandinávskou odpověď na nehostinné klima. Seveřané jsou velcí milovníci obytných aut a přívěsů a kupodivu je používají i za polárním kruhem v zimě, kde podle místních dvacet pod nulou není žádný mráz. Není divu, že švédská společnost Alde už v roce 1960 představila první teplovodní vytápění pro karavany. V principu je to stejné řešení, jaké zná většina lidí ze svého obydlí, ale konstruktéři jej vmáčkli na palubu bydlíku. Pod podlahou, kolem stěn, ale i v garáži bývají rozvody teplé vody a topná tělesa. Při zimním kempování je tak od teplé podlahy rovnoměrně vyhříván celý interiér vozu a podél stěn vzniká neviditelná tepelná stěna. O ohřev topného média i o přípravu horké vody na mytí či sprchování se stará "kotel".

4) Který typ obytného auta je nejvhodnější?

Každé auto se hodí na něco jiného. Pick-up s náhonem na všechna čtyři kola si koupí jako auto někdo, kdo se často vydává mimo asfalt a ještě k tomu potřebuje převážet náklad, kabriolet Mini pak zcela jistě nebude sloužit jako rodinný vůz pro tradiční tuzemský formát: 2 dospělí + 2 děti + pes + kočárek. S obytnými vozy je to stejné. Každý model - od vestavby v dodávce, přes vysokou alkovnu až po velký integrovaný vůz - najde své vášnivé obhájce a využití. Ale z technického hlediska představují pro zimní kempování nejlepší volbu integrované vozy. Důvod? Od čelní masky až po zadní stěnu jsou navrhovány jako obytné. Takže mají nejlepší izolační vlastnosti. Na druhé straně spektra se nachází dodávky s obytnou vestavbou. Tady výrobci obytňáků pracují s kovovou skříní a o tepelné vodivosti kovů víme všichni svoje. Ne nadarmo jsou fóra, kde jsi vyměňují zkušenosti amatérští stavitelé dodávek, plná různých dobrých i šílených rad (třeba použití ovčí vlny), jak si auto zateplit. Někde mezi těmito dvěma póly se pohybují alkovny a nejpopulárnější obytňáky současnosti (podle prodejních statistik): polointegrovaná auta. Jejich slabým místem je "čumák" z dodávky, který v automobilkách nenavrhovali s primárně ke stání pod sjezdovkou v minus dvaceti a který představuje tepelný most.

PŘÍKLAD MODELU INTEGROVANÉHO VOZU V NAŠÍ NABÍDCE: Laika ECOVIP H 3110 AUTOMAT

UŽITEČNÍ POMOCNÍCI NA PALUBĚ - Nestojí "raketu" a výrazně zvýší komfort při zimním kempování.

DUOCONTROL

Oficiálně se tahle věcička jmenuje "plynový regulátor s automatickým přepínáním Truma DuoControl". Pokud v jedné plynové bombě dojde plyn, regulátor DuoControl sám přepne na druhou. Vyhnete se tak nepříjemnému přehazování bomb, ke kterému podle zákona schválnosti dochází nejčastěji za mrazivé noci. Zároveň díky nárazovému senzoru dokáže plyn bezpečně odpojit při nehodě, takže představuje legální možnost, jak si palubě obytňáku přitápět nezávislým topením za jízdy.

PROPAN

Pro zimní kempování doporučujeme plnit plynové bomby čistým propanem. Jeho nespornou výhodou je, že není náchylný k "zamrzání", jako "letní směs" propan-butanu. V tlakových lahvích je zkapalněný plyn. Klíčová je jeho schopnost se odpařovat. Propan se odpařuje až do -40°C, zatímco butan se přestává odpařovat při teplotách kolem 0°C.

"Letní směs" propanu a butanu se odpařuje v závislosti na poměru plynů.

LPG PLNÍCÍ LÁHVE

V Karavan Centru Morava pro zimní provoz doporučujeme zejména tzv. LPG plnící láhve, které umožňují plnění láhví bez nutnosti jejich výměny a jakékoliv manipulace. Plnění probíhá na LPG čerpacích stanicích po celé Evropě.

jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu